حماسه های بسیاری درباره شجاعت خلبانان جان برکف نیروی هوایی در دفاع از حریم هوایی کشور عزیزمان در رویارویی با متجاوزان عراقی نوشته شده اما تا به حال به سلحشوران پدافند هوایی که بر روی زمین و با استفاده از توپهای ضدهوایی -و صد البته با تکیه بر نیروی ایمان- خلبانان دشمن را به ستوه می آوردند و ناامید روانه پایگاهشان می کردند کمتر توجه شده است. نگاهی کوتاه به توپ ضدهوایی اورلیکن بیاندازیم و یادی کنیم از دلاورمردانی که این توپها را عبادتگاه خود ساخته بودند. شیرمردانی که همواره یادشان در نزد مردم ایران گرامی است...



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

 

به عقيده لاكهيد مارتين ، شركت سازنده موشك هاي استاندارد ، اين موشك ها انتخابي جهاني براي دفاع هوايي و ضد موشك بالستيك مي باشند . در يك بازه زماني 50 ساله ، اين موشك ها همگام با دگرگوني تهديدات به رشد خود ادامه داده و توانائي انجام مأموريتهاي جديد را يافته اند . توسعه موشك استاندارد به جهت جايگزيني موشك هاي سطح به هوايي چون Terrier ، Talo و Tartar صورت پذيرفته است . 


ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

سيستم تاد (Terminal High Altitude Area Defense) (THAAD)یك برنامه تسليحاتي زمين پايه با قابليت تحرك و جابجايي است كه براي نابودي موشكهاي بالستيك كوتاهبرد و ميانبرد در فاز ترمينال ، درست چند ثانيه پيش از برخورد به زمين ، طراحي شده است . اين سيستم يكي از آخرين لايه هاي دفاعي در برابر موشكهاي بالستيك مي باشد و نقش مهمي را در برنامه هاي دفاعي آژانس دفاع موشكي آمريكا بازي مي كند.



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

  تصویر

در سالهاي پاياني جنگ نياز به يک پدافند هوايي قابل حمل توسط سربازان احساس ميشد. به ويژه که ديگر نيروي هوايي آلمان توانايي دفاع موثر از آسمان در مقابل جنگنده هاي متفقين را نداشت . جنگنده هاي متفقين تلفات سنگيني را بر نيروهاي زميني و بخصوص پياده نظام آلمان در دو سال پاياني جنگ وارد ساختند .نخستين گونه اين سلاح با نام Fliegerfaust A در سال 1944 توسط Hugo Schneider AG در شهر Leipzig ساخته شد.منتها در سال آخر جنگ يعني 1945 عملياتي شد. اين اسلحه توانايي شليک چهار راکت 20 ميليمتري هرکدام به وزن 90 gr و سرجنگي به وزن 19 gr را دارا بود.



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : یک شنبه 16 مرداد 1391برچسب:سامانه پدافند هوائی ADATS,

تصویر

ADATS يك سيستم دفاع هوايي ارتفاع و برد كوتاه (SHORAD) است كه قابليت درگيري با اهداف هوايي و زميني را داراست.
اين سيستم توسط شركت اورليكن سوئيس (كه اكنون عضوي از راين متال آلمان است) با همكاري شعبه كانادايي خود طراحي و ساخته شد و هم اكنون به عنوان بخشي از سيستم دفاع هوايي كوتاه برد كانادا در خدمت ميباشد.
اولين نمونه از اين سيستم در سال 1988 ساخته شد و تا سال 1994 ارتش كانادا توانست 36 نمونه ديگر را در اختيار بگيرد.



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : شنبه 14 مرداد 1391برچسب:توپ ضد هوایی BTR-ZD,

  

خودروی ضد هواگرد BTR-ZD در واقع ترکیبی از خودروی BTR – D  و توپ ضد هوایی ZU – 23 – 2 است که در اوج جنگ سرد به سفارش وزارت دفاع شوروی سابق و توسط کارخانجات ALANGER در سال 1970 به تولید رسید. این خودرو هم اکنون در نیروهای هوابرد روسیه ، همسایگان شمالی ایران و کشورهای حوزه بالکان در حال خدمت میباشد. هر چند که این خودرو در اصل به منظور محافظت از نیروهای هوابرد علیه هلی کوپتر های دشمن طراحی شد اما در جنگ روسیه در افغانستان از این خودرو علیه نیروهای پیاده زمینی استفاده گسترده شد و در این جنگ کارایی فوق العاده این خودرو علیه اهداف زمینی به اثبات رسید.



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

سامانه پدافند هوایی اتوماتیک به عنوان یک سیستم پدافند توپخانه ای در اوایل دهه 1980 توسط شرکت خصوصی oto Melara ایتالیا توسعه داده شد.توپ ضدهوایی این سامانه یک توپ دریایی با نرخ آتش 85 تا 120 گیلوله در دقیقه با کالیبر 76 میلیمتر است.این توپ می تواند از گلوله های ترکش شونده و معمولی بر علیه اهداف هوایی و گلوله های ضدزره بر علیه نیروهای زرهی استفاده کند.



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

 

سیستم پدافند هوایی LAV – AD در اصل LIGHT ARMORED VEHICLE – AIR DEFENSE یک سیستم پدافند هوایی کوتاه برد است که در سال 1994 در کارخانجات جنرال دینامیکز و البته با همکاری شرکت TECHNICAL PRODUCTS وارد مرحله طراحی گردید . این سیستم پدافند هوایی ، یک سیستم پدافندی ترکیبی است که از ترکیب یک گاتلینگ 25 میلیمتری مدل GAU 12/U و موشک مادون قرمز استینگر تشکیل شده است . در سال 1999 تعداد 17 مجموعه از این سیستم تحویل تفنگداران دریایی ایالات متحده گردید و در سال 2000 پس از تست های نهایی و برطرف کردن نقائص کوچک آن ، تعداد 60 مجموعه دیگر از این سیستم را مجددا به کارخانجات جنرال دینامیکز سفارش داد .



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

 

 
از اوایل دهه 80 که خانواده برادلی وارد خدمت در ارتش آمریکا گردید ، ارتش آمریکا به یک خودروی زرهی که امنیت هوایی منطقه مورد عملیات را برای سایت برادلی ها و تانک ها امن کند ، نیاز داشت. زمانی که برادلی رسما وارد سرویس در ارتش آمریکا شد ، ارتش آمریکا به فکر افتاد که به منظور کاهش هزینه های طراحی و عملیاتی ، از خودروی برادلی به این منظور استفاده کند. به این منظور یک خودروی برادلی در نظر گرفته شد که شامل همان برجک و توپ 25 میلیمتری بوش مستر بود و در این خودرو به جای استفاده از تیوب های دوتایی موشک تاو ، از یک پد مجهز به چهار تیوب استفاده شد.


ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

 

 

BRAMS یک سامانه پدافندی متحرک جهت انهدام اهداف هوایی و بدون سرنشین طراحی و تولید شده است و میتواند در نقش دفاع نقطه ای و یا ایجاد پوشش پدافندی برای کاروان های نیروی زمینی وارد عمل شود.

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

 

باراک - 8 یک سیستم موشکی - برد بلند - پدافند موشکی و پدافند هوایی - مربوط به نیروی دریایی هندوستان می باشد که به صورت مشترک توسط کمپانی اسرائیلی IAI (( مخفف Aerospace Industries )) و کمپانی هندی DRDO (( مخفف Defence Research & Development Organisation )) توسعه یافته است . این سیستم موشکی سطح به هوا (( که به صورت مخفف SAM نامیده می شود )) می تواند بر ضد جنگنده ها ، UAVs و موشک های شلیک شده مورد استفاده قرار بگیرد و اهداف مورد نظر خود را منهدم کند .



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

 باراک (به عبری: رعد و برق) سامانه موشکی سطح به هوای ساخت اسرائیل می باشد  که به صورت مخفف SAM نامیده می شود و می تواند از روی کشتی بر ضد جنگنده ها ، موشک های ضد کشتی و پهپاد ها مورد استفاده قرار بگیرد و اهداف مورد نظر خود را منهدم کند .



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : پنج شنبه 12 مرداد 1391برچسب:سامانه دفاع ضدموشکی Arrow,Arrow 2,

 

 آرو، یک سیستم ضد موشکهای بالستیک است که برای اولین به تاریخ 7 نوامبر 2002 بار در پایگاه هوایی Palmachim (پايگاهي هوايي در اسرائیل) به نمایش عموم گذاشته شد. این موشک هنوز در یک کارزار واقعی مورد آزمایش قرار نگرفته است هرچند پس از شلیک 40 فروند موشک Scud-C عراقی در جریان نبرد خلیج فارس به سال 1991 به سمت اسرائیل، انگیزه ی ساخت چنین سیستم دفاعی‏ به وجود آمد. 



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : چهار شنبه 11 مرداد 1391برچسب:,

 

Terrier اولین موشک پدافند هوایی برد متوسطی بود که روی شناور های آمریکا عملیاتی شد ، این موشک نتیجه پروژه زنبور نر (Bumblebee) بود (که هدف از آن طراحی و تولید یک موشک پدافندی بلند برد به نام SAM-N-6 Talos بود که با موتور رمجت کار میکرد) اما هنگامی که کار روی پروژه Talos در حال انجام بود برای برآورد قدرت سیستم هدایت موشک در درگیری با اهدافی پر سرعت (فراصوت) نیاز به وجود یک هواگرد با این سرعت حس شد که با وجود رضایت بخش بودند تست ها مشخص شد کار بر روی پروژه Talos به علت پیچیدگی های زیاد چندین سال به طول خواهد انجامید که همین قضیه موجب شد تا طراحان به فکر سیستمی با برد متوسط بیفتند که سرانجام آن موشک RIM 2 بود. 


ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : چهار شنبه 11 مرداد 1391برچسب:سامانه پدافند هوائی Kashtan-M,

 

 
سیستم دفاع هوایی کاشتان به منظور حفاظت از کشتی های سطحی در مقابله با تسلیحات هدایت دقیق نظیر موشک ها ی ضد کشتی و ضد رادار و بمب های هوایی ونیز اهداف کوچک دریایی و ساحلی توسط روسیه طراحی و تولید شده است.


ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : سه شنبه 10 مرداد 1391برچسب:رادار اخــطار هوایی REZONANS-N,

رادار رزونانس (تشدید) N  یک رادار اتوماتیک شده ی منسجم  چند منظوره  نظارت آرایه فازی می باشد که سیار و متحرک هست و از بازتاب امواج رزونانسی با طول موج متریک استفاده می کند.

 

رادار برای دیدبانی فضای هوایی,  برای بدست آوردن, شناسایی و اندازه گیری با حداکثر دقت و مشخصه های پروازی از یک برد وسیع موجود و اهداف هوایی آینده  در فواصل  دور و ارتفاعات بالا شامل کروز قابل مشاهده در ارتفاع پایین و موشک های بالستیک و هواپیماهای مافوق صوت بعلاوه استیلث ها خصوصا" , در جامینگ (گرفتگی ) شدید  و محیط ناهنجار و به هم ریخته طراحی شده است. 



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : سه شنبه 10 مرداد 1391برچسب:آشنایی با توپ ضد هوایی ZU-23,

توپ ضد هوایی ZU-23 در سال 1954 توسط شوروی طراحی شد. توپ  2A 14 برای این توپ در سال 1957 توسعه داده شد. آزمایشات برای این توپ تا سال 1959 به طول انجامید و سرانجام در سال 1960 آن به خدمت ارتش شوروی درآمد. 

توپ ضد هوایی ZU-23 با توپ های دوقلو 2A13 (یک نمونه دیگر از توپ ضد هوایی) و از چهارخشاب( بشکه مهمات) آزمایش شد و وارد خدمت شد.  چنانچه که کفته شد ZU-23 شامل می شد از دوتوپ 2A14 که روی یک شاسی سبک دو چرخ قرار میگرفت.ZAP-23 توپ ضد هوایی بود که دارای هدف گیری اتوماتیک بود و نیز دارای یک هدف یاب اضافی بود تا با آن به اهداف زمینی شلیک شود. 

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : سه شنبه 10 مرداد 1391برچسب:آشنایی با رادار Nebo 55G6-1 ,
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : سه شنبه 10 مرداد 1391برچسب:آشنایی با رادار جمینگ PELENA-1,JAMMER,

 

 
امروزه نقش هواپیماهای اخطار زودهنگام و کنترل هوایی (موسوم به AWACS) بعنوان مرکز فرماندهی و نظارت در عملیات های هوایی و علی الخصوص در عملیاتهای هوایی کشورهای عضو ناتو به واقعیتی انکار ناپذیر تبدیل شده ، به همین دلیل این کشورها با بکارگیری ناوگان عظیمی از آواکسهای پیشرفته و ناونشین ، سعی در تثبیت این نقش برای نیروی هوایی خود دارند . 
 
اما در طرف دیگر ، کشورهای مقابل ناتو با درک جایگاه مهم آواکسها به عنوان مغز متفکر عملیاتهای هوایی و قلب دکترین تهاجم هوابرد ناتو ، دست به تولید سامانه های اخلال سنگین برای از بین بردن توان عملیاتی این هواپیماها کرده اند . در راس این کشورها ، شوروی و فدراسیون روسیه با تجربه ی فراوان در زمینه سامانه های اخلالگر ، دست به طراحی سامانه ی اخلالگر سنگین PELENA-1 با هدف زمین گیر کردن آواکس های E-3 Sentry ایالات متحده کرد . 


ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : سه شنبه 10 مرداد 1391برچسب:آشنایی با رادار پسیو Kolchuga,کولچوگا,

 

در سال 1991 ، زمانی که آمریکا در خط مقدم جنگ اول خلیج فارس با استفاده از نیروی هوایی و تاکتیک های سرکوب پدافند هوایی ، برتری هوایی کامل را بر فراز عراق به وجود آورد .

جنگنده ی پنهانکار F-117A در خط مقدم این جنگ بنظر برنده ی جنگ میان نیروی هوایی و پدافند هوایی زمین پایه به شمار میرفت . بطوریکه طی 1272 سورتی ، حتی یک فروند از این جنگنده ها نیز آسیبی ندید و جنگنده های ارتش آمریکا موفق شدند 40 درصد اهداف زمینی عراق را در مناطقی با پدافند سنگین زمینی از بین ببرند . آمریکایی ها بیشتر این موفقیت خود را مدیون خنثی کردن (نه نابود کردن) سیستمهای پدافندی عراق بودند . یکی از علل اصلی به زانو در آمدن پدافند زمینی عراق این بود که پدافند تقریبا بطور کامل متکی بر رادیومکانیابی فعال (Active radiolocation) بود . رادارهای فعال بعلت استفاده از فرستنده های پرقدرت امواج راداری (که در اصطلاح به Illuminator یا روشنگر معروف است) براحتی قابل کشف و انهدام هستند .


ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : سه شنبه 10 مرداد 1391برچسب:آشنایی با رادار Kasta-2E2,رادار کاستا,
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : سه شنبه 10 مرداد 1391برچسب:رادار نبو,NEBO,Nebo SVU,

 

رادار سه بعدی باندVHF موسوم به 1L119 Nebo SVU نمونه جدیدتری از رادار 1L13 Nebo SV / Box Spring است که قدرت کشف و همچنین تحرک پذیری بالاتری نسبت به آن دارد از این رو میتواند در بسیاری از سامانه های پدافند هوایی نوین مانند S300 و S400 به عنوان رادار پیش اخطار عمل کند .این رادار جمع شونده اولین رادار آرایه ایی پویش الکترونیکی فعال (AESA) در باند VHF است و اطلاعات آن مستقیما در رهگیری هدف در سیستم های پدافنی مورد استفاده قرار میگرید و از سه بخش واحد حامل آنتن ، واحد اپراتور و واحد ژنراتور تشکیل شده.1L13 Nebo SV به عنوان بهترین جایگزین رادار های سری 1L13 انتخاب شد و در سال 2001 اولین تست ها بر روی آن صورت گرفت.


ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : سه شنبه 10 مرداد 1391برچسب: رادار چیست و چگونه کار می کند,RADAR ,

 

 

 رادار چیست و چگونه کار می کند؟

رادار یک دستگاه رادیویی است که برای مشاهده اجسام و اندازه‌گیری برخی ویژگی‌های آنها به وسیله امواج الکترومغناطیسی به کار می‌رود. کاربرد اصلی رادار و محل پیدایش و رشد آن در صنایع نظامی و هوانوردی است و نقش اصلی یک سیستم راداری نظارت بر یک محدوده بزرگ و تشخیص اجسام متحرک، ردیابی اهداف و استخراج مشخصاتی مانند سرعت و ارتفاع و ... می‌باشد.
خیالپردازی در بسیاری از مواقع به حقیقت می‌پیوندد. جالب است بدانید که اختراع رادار هم در حقیقت همانند بسیاری از اختراعات دیگر ریشه در یک داستان علمی - تخیلی دارد. واژه رادار که امروزه در سرتاسر دنیا کاربرد دارد، همانند رادیو و تلویزیون یک اصطلاح بین المللی شده است. در واقع اختراع رادار از یک پدیده فیزیکی و بسیار طبیعی به نام انعکاس گرفته شده است، همه ما بارها و بارها بازگشت صدا را در مقابل صخره‌های عظیم تجربه کرده‌ایم. نور خورشید هم با استفاده از همین پدیده است که از سوی ماه و در هنگام شب به ما می‌رسد.

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

 

 
NASAM مخفف عبارت انگليسي Norwegian Advance Surface to Air Missile به معني موشك زمين به هواي پيشرفته نروژ بوده و موشكي است كوتاه برد زمين پايه با موتور از نوع سوخت جامد و مخصوص دفاع از صحنه عمليات می باشد.
در پي تلاش نروژ براي تامين سلاح زمين به هواي مناسب براي تامين نياز هاي پدافندهوايي ارتش، استفاده از موشك هوا به هوا پيشرفته AIM-120-AMRAAM به صورت زمين به هوا و بهره گيري از رادار هاي سه بعدي خود مورد توجه ارتش كشور مذكور قرار گرفت. 


ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

 

خودرو چند ماموریته اسکای رنجر برای دفاع از نیروها ومنابع در مقابل مهاجمین هوایی و زمینی  طراحی شده است.

در دنیای کنونی انواع جدیدی از تهدیدات متوجه نیروهای زمینی در میادین نبرد شده خطر موشکهای پیشرفته هوا به زمین و موشکهای ضد تانک و مهاجمین پرنده نیاز به یک نیروی محافظ واکنش سریع را بیش از هر زمانی ضروری کرده است.
این سیستم باید بسیار متحرک و انعطاف پذیر باشد تا بتواند برای درگیری با تهدیدات  زمینی و هوای کارامد باشد.
سیستم توپ Skyranger که توسط  Oerlikon توسعه داده شده  و ساخت آن  توسط شرکت لاکهید مارتین آنجام شده ، بسیار موثر است. خود رو چند ماموریته سیستمی را برای حفاظت از واحدهای مخابراتی متحرک و منابع ارزشمند ثابت بوجود آورده است.


ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

 Sea Wolf یا گرگ دریا آخرین سیستم موشک دفاع هوایی کوتاه برد در ارتش انگلستان است این سیستم نخستین سلاح در ارتش انگلستان می باشد که تمام ابعاد آن از ابتدای ظهور هدف تا نابودی آن کاملا اتوماتیک است.

در دهه 1950 نیروهایی دریایی جهان نگران دفاع کشتیهای خود در مقابل حمله هواپیما ها بودند هواپیما هایی که برای پرتاب اسلحه غیر هدایت شونده خود مثل بمب و راکت اجبارا میبایست تا فاصله نزدیکی پایین می آمدند. دفاع در قبال این خطر توسط جنگنده های همراه و کشتی های مخصوص ضد هواپیما صورت می گرفت که کشتی های خودی را در محدوده نزدیکی محافظت می کردند. درنیروی دریایی انگلستان برای اولین بار در سال 1960 موشک میان برد دریا به هوای سی اسلاگ-جی-دابلیو-اس بکار گرفته شد که هم اکنون در برخی از سیستم های عملیاتی از آن استفاده می شود. 
 
 

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

بخش دوم

 

۴-مشخصات عمومی موشک هاگ:

موشک هاک به شکل استوانه باریک و کشیده با چهار بال دلتایی شکل است که از انتها تا میانه‌های موشک امتداد دارند .

موشک هاگ ای (MIM-23A) : 

طول : 5.08متر

قطر : 37 سانتی متر 

طول بالها : 1.21 متر

وزن : 548 کیلوگرم 

سر جنگی: 54 کیلوگرم

حداقل برد : 2 کیلومتر 

حداکثر برد عملیاتی :  25 کیلومتر 

ارتفاع : 60 متر تا 11 کیلومتر 



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

بخش اول

 

کار طراحی و ساخت سیستم موشکی هاک از سال1952 شروع شد و جزیی از طرح ارتش آمریکا برای ساخت یک موشک میانبرد سطح به هوا با سیستم هدایت نیمه فعال راداری گردید. در سال1954 قرارداد ساخت لانچر این موشک با شرکت نورثروپ و قرارداد ساخت رادار و سیستم کنترل آتش و موشک با شرکت ریثون پیمانکار اصلی پروژه بسته شد . اولین نمونه موشک ساخته شده این طرح به اسم (XSAM-A-18 ) با موتور XM3 در ژوئن 1956 ساخته شد . جولای1957 نمونه کامل شده ارائه گردید اما پس از مدت کمی با روشن شدن معایب این مدل از موتورها، از موتورهای آیروجت (Aerojet M22E7) بجای مدل قبلی استفاده شد که این مدل هم نا‌مطمئن نشان داد و با موتورهای اصلاح شده آیروجت (M22E8 )  جایگزین گردید. نمونه ابتدایی موشک هاک در سال1959 در اختیار ارتش آمریکا قرار گرفت و از سال1960  به طور رسمی در اختیار تفنگداران نیروی دریایی آمریکا(US Marine Corps) قرار گرفت. پیچیدگی زیاد سیستم پدافند موشکی هاک و استفاده از سامانه‌های الکتریکی در این سیستم باعث شد این سیستم پدافندی قادر به فعالیت مستمر بیش از 43 ساعت نباشد اما این مدت در نمونه‌های بهینه‌سازی شده موشک هاک به 130الی170 ساعت و در آخرین نمونه‌ها به 300 الی400 ساعت افزایش داده شده است.



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

 

موشک بومی سازی شده HQ-12 هم اینک در خدمت نیروی هوایی ارتش خلق چین قرار دارد و بر اساس گزارشات وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون) حدود 60 واحد آتشبار آن در حال سرویس دهی می باشند. سامانه دفاعی مذکور که برای جایگزینی HQ-2 در نظر گرفته شده، از تنوع بالایی در محصولات برخوردار است تا جایی که منابع نظامی برای آن پرتاب کننده ریلی استاتیکِ به ارث رسیده از طراحی HQ-2 ، پرتاب کننده متحرک ریلی6*6 TEL (حامل، برپا کننده، سکوی پرتاب) مشابه طرح سلف خویش و پرتاب کننده جاده نورد مشابه سامانه پاتریوت را برشمرده اند.



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

 

 Sky Dragon  یک سیستم پدافندی سطح به هوای  میان برد ساخت چین می باشد که توسط شرکت Norinco با محدوده پوشش حداکثر 50 کیلومتر جهت دفاع از آسمان منطقه ، تأسیسات صنعتی و نظامی حساس ساخته شده است و قادر به مقابه با اهداف متوسط و کوچک همچون هواپیماها ، هلیکوپترها ، پهپادها و همچنین موشک های کروز در کمترین ارتفاع می باشد.



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : پنج شنبه 5 مرداد 1391برچسب:سامانه پدافند هوائی ,T38 Stilet ,

T38 Stilet یک سیستم پدافندی سطح به هوای  کوتاه برد دو مرحله ایی ساخت بلاروس می باشد که نمونه تغییر یافته سیستم SA-8 می باشد.

این سامانه جهت دفاع از واحد های ارتش ، تأسیسات صنعتی و نظامی و قادر به شناسایی و مقابله با انواع بالگرد ، هواپیما و موشک با سطح مقطع راداری 0.03 متر مربع می باشد .



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

 

این سامانه در حقیقت نمونه به روز شده سامانه پدافندی اتوماتیک (Otomatic) است که در دهه 80 توسعه یافت. لازم به ذکر است که سامانه اتوماتیک با وجود عملکرد مناسب هیچ گاه در ارتش ایتالیا به خدمت گرفته نشد. دراکو در سال 2010 رونمایی شد و پس از آن شرکت سازنده برای فروش آن به مشتریان خارجی اعلام آمادگی کرد ، هر چند که تاکنون هیچ سفارشی برای صادرات این سامانه دریافت نشده است.



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : پنج شنبه 5 مرداد 1391برچسب:سامانه موشکی ZA-35,ارتفاع پست,

 

سامانه پدافند  توپخانه ای ZA-35  محصول کارخانجات ARMSCOR افریقای جنوبی است که تحت برنامه ZA-SPADS در دهه 90 طراحی و ساخته شد.این سامانه مجهز به دو توپ 35 میلیمتری ساخته شرکت Lyttleton Engineering است که توان شلیک 1100 گلوله در دقیقه  را دارد و از مهمات استاندارد ناتو بهره میبرند که شامل مهمات HE-FRAG بر ضد اهداف هوایی و مهمات AP-I بر علیه اهداف زمینی(زره پوش های سبک) میشود.



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : پنج شنبه 5 مرداد 1391برچسب:سامانه پدافند هوائی PZA Loara,Loara,

 

پیشینه :

سامانه پدافند  توپخانه ای Loara در سال 1990 طراحی و ساخته شد و در سال 2001 با موفقیت در ارتش لهستان مورد بهره برداری قرار گرفت . همچنین ارتش لهستان دارای 70 تا 80 دستگاه از این سامانه است .این سامانه دارای دو توپ 35 میلیمتری ساخت اورلیکن است که توان شلیک 550 گلوله در دقیقه برای هر کدام از توپ ها را دارد و حداکثر برد آن بر علیه اهداف پروازی 4 کیلومتر میباشد و همچنین امکان مقابله با زره پوش های سبک را نیز دارد.

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
 
 
سامانه پدافند توپخانه ای K30 Biho توسط شرکت Doosan و برای پاسخ گویی به نیاز های ارتش کره جنوبی طراحی و ساخته شد. این پروزه در ابتدا با مشکلات مالی وتکنولوژیکی متعددی رو به رو شد ولی در نهایت به انجام رسید که حاصل آن اولین سیستم پدافندی بومی برای کره جنوبی بود این سامانه قابلیت عملکرد همراه با سایر سامانه های موشکی پدافندی را به خوبی داراست.


ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : چهار شنبه 4 مرداد 1391برچسب:,

 

توپ ضد هوایی خود کششی LvKv 90 در اوایل دهه نود تکمیل شد این واحد ها همچنین با نام CV 9040 AA شناخته میشوند حدودا 30 واحد در خدمت ارتش سوئد قرار دارد .CV 9040 AA از توپ های 40 میلی متریه L70B شرکت ساب بوفورز سوئد بهره مند است .گلوله های این توپ از طریق سیستم جعبه ای ( مثل سیستم تغذیه اورلیکن های ایران) تامین میشوند .هر جعبه 24 تیر و زمان جایگذاری هر خشاب جعبه ای 20 ثانیه است . 



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : چهار شنبه 4 مرداد 1391برچسب:سامانه پدافند هوائی ,Marksman ,

   

 
توپ ضد هوایی خودکششی مارکس من توسط وایکرز توسعه یافت این سلاح قابل مقایسه با توپ های المانی گپارد است تنها کاربر ان ارتش فنلاند که در دهه 90 7 واحد ان را سفارش داد و به ان نام ItPsV 90 داد .مارکس من برای حفاظت هوایی ارتفاع پایین در درگیری های زرهی در نظر گرفته شد. اولویت اول برای زدن هلی کوپتر ها و بعد از ان هواپیماهایی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند و هواپیماهای بدون سرنشین بود .هرچند می توان از ان به عنوان اتشبار پشتیبانی استفاده کرد .مارکس من با 2 توپ اورلیکن(ایرانی ها این اسم رو زیاد شنیدن!) مسلح شد .460 گلوله ضد هوایی و 40 تیر ضد زره با خود حمل می کند . 


ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

 

 
در اواخر دهه هفتاد یک سلاح ضد هوایی خودکششی 35-40 میلی متری در امریکا تحت توسعه قرار گرفت. این پروژه تحت برنامه DIVAD پیگیری شد تا برای جایگزینی M 163 vulcan SPAAG های فرسوده استفاده شود. بخش هوایی کمپانی فورد از بین دو گزینه برای اجرای تمام عیار بخش مهندسی پروژه DIVADانتخاب شد. در 1981 این سیستم توپخانه تحت عنوان M247 Sergeant York به خدمت ارتش امریکا در امد. در همان سال 12 دستگاه سفارش داده شد. در نهایت 618 واحد سفارش داده شد گرچه فقط 50 دستگاه تولید گشت. بودجه این پروژه در سال ا1985 به علت نارضایتی از عملکرد و مشکلات فنی قطع شد. علت اصلی قطع پروژه برد ناکافی برای درگیری با اهداف هوایی بود البته سرعت حرکت کم و مشکلاتی با سیستم ترکنیگ رادار ها به علل قطع بودجه اضافه شد. M247 مدتی بعد از خدمت بازنشسته شد . 


ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

    

آستر یک سیستم دفاع موشکی زمینی پایه ی میان برد موثرکه در برابر تهدیدات تهاجمی سرعت بالا مثل موشک های بالستیک/ موشک های کروز و هواپیماهای جنگی یا UCAV (وسایل جنگی هوایی بدون سرنشین) است که قابلیت استفاده از 2 نوع موشک به نام های ASTER 15  با بردی متوسط و ASTER 30 با بردی بالا جهت مقابله با موشک های بالستیک را دارد.
این سیستم به طور مشترک توسط Eurosam و سیستم موشکی MBDA و Thales توسعه داده شده است.


ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

 

موشک کروتال یک موشک زمین به هوا است که قابلیت استفاده در همه نوع شرایط آب و هوایی را دارد و برای رهگیری موشک ضد کشتی ارتفاع پائین و هواپیما ها استفاده می‌شود. توسعه این سیستم در ابتدا معروف به Crotale R440 بود و توسط شرکت Thomson-Houston جهت استفاده در آفریقای جنوبی طراحی شد اما بعدها توجه ارتش فرانسه به این سیستم جلب شد و در دو گونه‌ی زمینی و دریایی مورد استفاده قرارگرفت.

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 9 صفحه بعد
آرشيو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبي
تقويم
وضعيت آب و هوا
لينک
------------------------------ ******* ------------------------------
+ strUrl +